JEN: vecka 7 - LCHF

2013-02-11 ♥ 20:15:00

Söndagens matförberedelser för måndag:
grillad kyckling från coop
göra smoothie
 
Måndag:
Frukost: Smoothie/Äggröra med kalkon/annat kött
Frukost & Lunch: "Club Sandwich LCHF" (Blev en annan variant: Grillad kycklinglår & vitkål&baconröra innehållande majonnäs & creme fraiche, lite soltorkad tomatspuré, ketchup)
Mellanmål: Smoothie: Mixat hallon, blåbär, grädde.
Middag: Revbenspjäll med vitkålsröra (vitkål, majonnäs, creme fraiche, ketchup).
 
Tisdag: 
Frukost & Lunch: Samma som gårdagens frukost&lunch.
Middag: Provade att göra pannkakor, smakade OK, behöver nog stekas torrare så att den inte smakar så degig. (pannkakor: 2 dl mjölk, 2 ägg, 1 msk fiberhusk)
Dessert: Chokladmousse (lite löst vispad grädde, några rutor 75% kokoschoklad från marabou, godast i hela världen tror jag! + 1 ägg gula) gott!!
 
Onsdag:
Frukost: 2 kokta ägg hemma.
Lunch: chorizogryta med squash och strimlat vitkål.
Middag: Stekt skinka, ägg och ost med lite ketchup.
Dessert: Rester från gårdagens chokladmousse, gudomligt god, men nu tog den slut och det kanske är lika bra det :) Är ju en del kolhydrater i den mörka chokladen trots sina 75%.
 
Fixa och ta med imorgon: 1. Hemmalagade köttbullar, gräddsås & blomkålspuré till lunch och 2. Smoothie & Ost till mellanmål innan föreläsning på kvällen, 3. Makril i tomatsås & creme fraiche. 
 
Torsdag 7.00 - 20.00 Lång dag...
Frukost att ta med till jobb: Smoothie & ostskivor 
Lunch: köttbullar med blomkålspuré, gräddsås.
MAR hade kokat ägg och skalat räkor när jag kom hem från min långa dag :D Så till middag blev det ägg, räkor i majonnäs och dill, mumsfilibabba, då kan jag somna gott och mätt ikväll med ^_^
 
Då har jag klarat fyra hela dagar med (hyfsat) strikt LCHF, blev ju lite mörk choklad i min chokladmousse-dessert, men utöver det har jag hållt mig, och då både med det ena och det andra frestelser på jobbet. Semlor och chokladtårta i tisdags (och ni vet ju vilken SUCKER jag är för choklad, tur att det inte var i den delen av månaden!) och som ikväll på utbildningen på 2,5h hade vi hela TVÅ godispauser med godis, kakor, bakelser och frukt. Jag tittade bara på dom och faktiskt så var det lätt att låta bli. Har man gett sig f*n på något så är det bara till att hålla, inga sidospår längre, det har varit för mycket sånt. Känner mig stolt att jag äntligen har bestämt mig. Ja lite min egen viljestyrka och så fick jag hjälp av Katrins "Dags att bli smal", hon är bra på att motivera en :) Dock har jag blandade tankar om helgen i köpenhamn. Jag ska självklart hålla min LCHF så strikt jag bara förmår mig, men såhär innan jag har tänkt att jag ska tillåta mig att fuska med något om jag vill men... förhoppningsvis blir det inte nödvändigt, men man kan ju aldrig veta. Tycker liksom inte det är okej att bryta. Speciellt inte bara efter 4 dagar! Haha. Om MAR vill äta sushi så får jag väl bara beställa sashimi, men hur mycket sashimi kan jag äta innan jag spyr? Haha. Och dim sum kan man ju knappast käka om man vill hålla sig till den nya livsstilen... och undvika alla bagerier... Nä... Nu ska vi tänka optimistiskt, det finns ju alltid alternativ och jag har ju alltid ett val... hittils har det gått väldigt bra, jag vill ju inte förstöra mitt braiga flyt. Hmm... nej. Wish me luck. VAR STARK!!
 

 
  
Fredag, lördag söndag... Kan inte minnas allt jag tryckte i mig, men kan väl kort och gott säga att vi leva som små rövare och åt allt vi kom över och lämnade inte mycket över till hundarna...
 
KolhydratsBOMB helg, eh ja. Nu gick vi vidare från det till vecka 8!

Kommentarer
Postat av: FU

Vad duktigt! Jag ställde mig och lagade mat för hela månaden i måndags, så sedan dess har det inte blivit särskilt mycket matlagning. Men bra luncher kommer jag att ha i alla fall.
Det jag lagade i måndags var broccoli- och blomkålsmos (ca 2kg mos blev det), blomkålsgratäng (blev riktigt bra, det innehåll blomkål, lite lök och vitlök, ost och grädde), broccoligratäng (blev mindre bra än den på blomkål), kycklingkvingar (som jag benade ur), ugnstekt falukorv (falukorv, röra på ketchup och senap, en massa lök, champignoner och tomat, och så massvis av grädde över), järpar med mozzarella (fläskfärs, mozzarella, soltorkade tomater, ägg, kryddor). Det blev en massa lådor.
Sen tog orken slut, så till kvällsmat resten av veckan blev det mackor (finncrisp, ost och skinka), ägg och buljong. Utom igår då jag kokade oxsvanssoppa, som jag ska äta idag oxå.
Håller tummarna för dig att det ska gå bra i Köpenhamn. Försök hålla dig, för jag har upptäckt att det oftast är sådana tillfällen som stjälper mig. Det finns ju så mycket gott att äta i alla fall. Det kanske kan hjälpa om du tänker att om du klarar av att låta bli så kan du belöna dig med lite extra fusk när vi är i London. Den tanken är min morot just nu, haha.

2013-02-15 @ 11:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0